• Περί της φορολόγησης της “βαριάς βιομηχανίας” της Ελλάδας

    Του Μάκη Σπυράτου, μέλους της Συντονιστικής Επιτροπής της Φιλελεύθερης Συμμαχίας.

    H τοποθέτηση του ευρωβουλευτή του ALDE Group κ. Guy Verhofstadt στη συνεδρίαση του Ευρωκοινοβουλιού με την παρουσία του Έλληνα Πρωθυπουργού κ. Αλέξη Τσίπρα, ήταν εξαιρετική,  με μια μικρή εξαίρεση, την τοποθέτησή του στις  “φοροαπαλλαγές” των εφοπλιστών.

    Η διαφωνία μου στηρίζεται στους παρακάτω λόγους:

    1. Η Ναυτιλία είναι η πραγματική “βαριά βιομηχανία” της Ελλάδας, συνυφασμένη με την ιστορία του Ελληνισμού και ο μοναδικός τομέας που η Ελλάδα απολαμβάνει μια παγκόσμια πρωτιά, εξάγει τεχνογνωσία και κατέστησε την χώρα Παγκόσμιο Ναυτιλιακό Κέντρο. Ενδεικτικά αναφέρω την έκθεση “Ποσειδώνια” στην οποία το 2014 συμμετείχαν 800 εκθέτες από 93 χώρες και είχε 19.000 επισκέπτες, αποτελεί καταλύτη για την οριστικοποίηση νέων επενδύσεων, παρουσίαση νέων προϊόντων και συζήτηση θεσμικών και τεχνολογικών εξελίξεων που επηρεάζουν άμεσα τη βιομηχανία αυτή.
    2. Ο Εμπορικός στόλος Ελληνικών συμφερόντων (εξαιρείται η ακτοπλοΐα) είναι ο μεγαλύτερος σε χωρητικότητα στον κόσμο (4,000 περίπου πλοία) με μεταφορική ικανότητα 300 εκ. τόνων δλδ 16% της παγκόσμιας χωρητικότητας με συνεχείς επενδύσεις από τους ‘Ελληνες εφοπλιστές που παραμένουν πρώτοι σε Ναυπηγήσεις στην Κορέα, Ιαπωνία και Κίνα οι οποίες ανταγωνίζονται μεταξύ τους να τους προσελκύσουν. Ειδικά στο τομέα των Τάνκερ η Ελληνική κυριαρχία αγγίζει το 25% της παγκόσμιας αγοράς. Το 90% του παγκόσμιου εμπορίου πραγματοποιείται μέσα από τις θαλάσσιες μεταφορές.
    3. Η αξία του παγκόσμιου εμπορικού στόλου υπολογίζεται στα 680 δις $. Η Ελληνόκτητη Ναυτιλία έχει στην κατοχή της πλοία αξίας περίπου 106 δις $ (15,5%) και δεύτερος στόλος σε αξία ακολουθεί ο Ιαπωνικός (περίπου 90 δις $).
    4. Συνεισφέρει περίπου το 7%-8% του ΑΕΠ απλά με την παρουσία στη χώρα των Ναυτιλιακών εταιρειών. Ετησίως εισρέουν 10-15 δις ευρώ σε ναυτιλιακό συνάλλαγμα. Μεταξύ 2000-2012 εισέρρευσαν περίπου 168 δις ευρώ, περίπου 85 δις ευρώ βγήκαν ως εκροές για πληρωμές.  Άρα στη χώρα έμειναν περίπου 80 δις (σε 12 χρόνια) για μισθούς, προμήθειες πλοίων, κατανάλωση, επενδύσεις κλπ,  άρα ένα αναμφίβολα θετικό ισοζύγιο.
    5. Με τη δραστηριότητα της Ναυτιλίας στην Ελληνική αγορά συνδέονται δεκάδες άλλα επαγγέλματα ενώ χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις εξαρτώνται από τις 600 περίπου Ναυτιλιακές εταιρίες που εδρεύουν στην Ελλάδα.
    6. Οι εγκατεστημένες εταιρίες στην Ελλάδα πληρώνουν ετήσιο φόρο χωρητικότητας (tonnage tax) και εν μέσω κρίσης έχει θεσπιστεί επιπλέον η εθελοντική φορολόγηση. Το μόνο που θα επιτύχει η φορολόγηση θα είναι η φυγή του Ελληνόκτητου στόλου “Τα βαπόρια έχουν προπέλες και φεύγουν σε άλλα λιμάνια”. Θυμίζω ότι η Ιρλανδία όταν διαπραγματευόταν την ένταξη της σε μνημόνιο αρνήθηκε την αύξηση της φορολογίας στις επιχειρήσεις από 12,5% διότι όπως εύστοχα είπαν “αυτό είναι το συγκριτικό μας πλεονέκτημα μεταξύ άλλων που έφερε την άνθιση της Ιρλανδικής Οικονομίας” και το πέτυχαν.
    7. Προνομιακό καθεστώς φορολόγησης στη Ναυτιλία δεν προσφέρει μόνο η Ελλάδα αλλά και η Μάλτα και η Κύπρος που είναι στην ΕΕ και στην ΕΖ αλλά και η Δανία και η Νορβηγία. Πολλές άλλες χώρες θα επιθυμούσαν να προσελκύσουν την Ελληνόκτητη Ναυτιλία λόγω των τεράστιων εσόδων της εκτός από τις θέσεις εργασίας.
    8. Προσφέρει εργασία σε εκατοντάδες χιλιάδες Έλληνες και είναι ο μοναδικός τομέας που έχει τη δυνατότητα να αυξήσει άμεσα τις προσφερόμενες θέσεις εργασίας σε ξηρά και σε θάλασσα.
      Δεν υπάρχει τίποτα πιο σημαντικό από την ίδια την εργασία. H φορολόγηση και οι στρεβλώσεις που φέρνει είναι αμφίβολο αν αποδίδει πόρους σε αυτούς που έχουν πραγματική ανάγκη.
      Ως φιλελεύθερος έχω αντίρρηση σε κάθε αύξηση φορολογίας ειδικά στην Ελλάδα και ακόμα περισσότερο την κρίσιμη περίοδο που διανύουμε τώρα, επιμένω ότι υπάρχει πολύ μεγάλο περιθώριο κατάργησης κρατικών δαπανών.
    9. Η Ναυτιλία είναι η απόδειξη ότι η Ελληνική επιχειρηματική κοινότητα μπορεί να μεγαλουργήσει σε ένα απόλυτα παγκοσμιοποιημένο, εξαιρετικά ανταγωνιστικό περιβάλλον όταν εκλείπει ο προστατευτισμός και η κρατική παρεμβατικότητα.
      Η ισχύς της Ναυτιλίας προκαλεί θαυμασμό παγκοσμίως και πολλές ναυτιλιακές είναι εισηγμένες σε μεγάλα χρηματιστήρια όπως το NYSE.
    10. Θα έπρεπε να εξετάσουμε την επέκταση του καταπληκτικού μοντέλου της Ναυτιλίας και σε άλλους τομείς της οικονομίας και όχι το πνίξιμό της. Η Ελλάδα πάσχει από έλλειψη οικονομικής ελευθερίας και ανταγωνιστικότητας και οφείλουμε να παραδειγματιστούμε από τη Νησίδα Ελευθερίας που είναι η Ελληνική Ναυτιλία.

Comments are closed.